Avrupa’da yüksek teknoloji üretim üssü için Orgalim’in politika gündemi: NET-SIFIR DÖNÜŞÜMÜN SAĞLANMASI
REHAVETE KAPILMAYA ZAMAN YOK

Avrupa Yeşil Mutabakatı ve dijital dönüşüm için yasal çerçeveyi oluşturduktan sonra, Avrupa şimdi dikkatini uygulamaya yöneltmeli: Net sıfır hedeflerine ulaşılacaksa, önümüzdeki beş yıl gerçekten yeşil geçişi sağlamakla ilgili olmalı. Zor olan kısım bu. Avrupa, ancak piyasaların ve dünya standartlarındaki üretim üssünün tüm gücünü harekete geçirebilirse başarılı olabilir. Daha düşük düzenleyici külfetler ve daha basit kurallar, bunu başarmanın temel bileşenleri olacaktır.

Orgalim'in temsil ettiği Avrupa teknoloji endüstrileri, yeşil dönüşümün sağlanmasında endüstrinin rolüne yönelik politik odaklanmayı memnuniyetle karşılıyor. Net sıfıra ve döngüsel bir ekonomiye ulaşmak için gereken karbon nötr enerji, elektrifikasyon ve temiz üretim teknolojilerinde küresel lider olan Avrupa teknoloji endüstrileri üzerine düşeni yapmaya kararlı.

Ancak bugüne kadar şirketler, benzeri görülmemiş yeni yeşil ve dijital mevzuat dalgasının olumlu etkisini henüz deneyimlemedi. Endüstrilere yapılan yatırım, tam da artması gereken zamanda azalıyor ve imalat sanayiine yönelik ekonomik göstergelerin uluslararası bir karşılaştırması, Avrupa endüstrisinin rekabet gücünün giderek erozyona uğradığını açıkça gösteriyor.1

Avrupa Birliği, yaklaşan yasama döngüsünde rekabet gücünü artırmayı en önemli öncelik haline getirmezse, Avrupa imalat sanayii küresel pazarda zemin kaybetmeye devam edecektir. Bu, yalnızca Avrupa'nın net sıfır hedeflerini değil, aynı zamanda vatandaşlarının yaşam standartlarını da riske atacaktır. Avrupa'nın uzun vadeli sürdürülebilirliği, refahı ve istikrarı için riskler yüksektir.
 
Radikal bir rekabet hamlesi

İşte bu yüzden Avrupa'nın yüksek teknoloji imalat potansiyelinin tüm gücünü açığa çıkarmak için doğru çerçeve koşullarını sistematik olarak yaratmaya odaklanan yeni bir siyasi gündem çağrısında bulunulmaktadır. Net sıfır dönüşümünün temel kaidelerine öncelik veren bir gündemde şunlara odaklanılmalıdır:
  • Sanayinin ve toplumun daha geniş kesiminin elektrifikasyonu
  • İleri imalat ve diğer kolaylaştırıcı teknolojilerin benimsenmesi
  • Avrupa endüstrisinin girişimcilik ve yenilikçilik potansiyeli 
1 Orgalim’in Sonbahar 2024 Ekonomi ve İstatistik Raporları
 
Avrupa, kapsamlı Yeşil Mutabakat ve dijital mevzuat çerçevesini uygulama moduna geçerken, altı temel önceliği vurgulamaktadır:
  1. Düzenleyici yükün azaltılması
  2. Araştırma ve inovasyonda küresel liderliğin yeniden kazanılması
  3. Tek Pazar'a yeniden bağlanılması
  4. Dijital mevzuatın imalat sanayii için işler hale getirilmesi
  5. Ticaret engellerinin kaldırılması
  6. Rekabetçi ve güvenli enerji tedariğinin sağlanması
Net sıfır dönüşüm için gereken teknolojileri sağlayan endüstriler olarak, yeşil, müreffeh ve dayanıklı geleceği gerçeğe dönüştüren güçlü bir Avrupa yüksek teknoloji imalat üssü için bu gündem sunulmaktadır. Birlikte çalışılırsa bu mümkün; ancak rehavete kapılmak için zaman yok.

Orgalim, Avrupa'nın net sıfır emisyona ulaşma yolunda güç katabilecek rekabetçi bir yüksek teknoloji imalat üssü inşa etmek için politika yapıcılara somut ve pratik adımlar sunan bir dizi önemli öneri sunmaktadır.

1. DÜZENLEYİCİ YÜKÜN AZALTILMASI

Orantısız ve iyi tasarlanmamış düzenlemelerin kümülatif yükü, Avrupa'nın yüksek teknoloji imalat şirketlerinin Avrupa'nın net sıfıra ulaşması için gereken teknoloji çözümlerini üretme yarışında geri kalmasına neden oluyor. Düzenlemenin rekabetle el ele gitmesini sağlamak için AB politika yapıcılarından talepler şunlardır:
  • Hızlı teknolojik gelişmelerin yaşandığı bir dönemde geleceğe dönük olabilmesi için yeni mevzuatta teknoloji tarafsızlığına yeniden önem verilmesi.
  • Yeni gereklilikler eklemeden önce mevcut mevzuatın uygun şekilde uygulanması.
  • Avrupa'nın teknoloji imalatçılarını etkileyen AB yasalarının stres testinin yapılması ve farklı alanlardaki politika tutarlılığının iyileştirilmesi, ikincil mevzuat da dahil olmak üzere AB araçları arasındaki çakışmaların ve çift düzenlemelerin önlenmesi.
  • Yeni mevzuatta orantısız yüklerin oluşmasını önlemek amacıyla hem mevzuat teklifinde hem de kabul sürecinde kapsamlı rekabet gücü ve KOBİ kontrolleri yapılması.
  • Piyasa/fiyat bazlı araçlar ve gönüllü anlaşmalar veya davranış kuralları gibi yaklaşımlar şeklinde 'yalın' düzenlemenin kullanımını güçlendirmek.
  • Şirketler için raporlama kriterlerinin en az %25 oranında basitleştirilmesi; KOBİ eşiğinin üzerindeki orta ölçekli şirketlerin ve rekabet güçleri AB kurallarından orantısız şekilde etkilenen, ihracata bağımlı işletmelerin özel gerçekliğinin göz önünde bulundurulması. 

2. ARAŞTIRMA VE İNOVASYONDA KÜRESEL LİDERLİĞİN TEKRAR KAZANILMASI

Orgalim, yalnızca inovasyonda en üst ligde oynayarak gelecekteki ürün ve çözümlerin küresel olarak rekabet edebilmesinin sağlanabileceği, şirketlerin Avrupa'da büyümesine ve iş yaratmasına olanak tanınabileceğinden bahisle AB politika yapıcılarını şu konularda teşvik ediyor: 
  • Özellikle AB Sınıflandırmasına olanak sağlayan teknolojileri dahil ederek, imalat sanayileri için özel finansmana erişimin en üst düzeye çıkarılması.
  • Kamu tarafından finanse edilen inovasyon programlarının kapsamına tüm değer zincirinin dahil edilmesi.
  • Rekabet gücünün teşvik edilmesi amacıyla AB'nin, Avrupa'nın bir sonraki “Research Framework Programme”ının (FP10) bütçesini en az iki katına çıkararak 200 milyar avroya yükseltmesi.
  • Kamu Ar-Ge programlarında işbirlikçi uygulamalı araştırma ve inovasyona vurgunun güçlendirilmesi.
  • Araştırma ve inovasyona fon sağlarken kriter olarak mükemmelliğin ön planda tutulması.
  • Yeşil ve dijital yeniliklerin yaygın ve hızlı bir şekilde uygulanabilmesi için Avrupa'daki işgücü ve beceri eksikliğinin giderilmesi.
  • Ulusal devlet yardımlarının GSYİH'nın %2'sinden düşük olması ve yalnızca piyasa başarısızlıkları durumunda uygulanması ve bu koşulların Avrupa Komisyonu tarafından açıkça tanımlanması.
  • Birleşik Krallık ve İsviçre'ye tam üyelikle başlanarak, Horizon Europe'daki ilişkili ülkelerin ve standardizasyon kuruluşlarındaki bağlı kuruluşların genişletilmesi.
  • Orgalim, mevcut AB finansman araçlarının etkinliğinin kapsamlı bir eleştirel incelemesini, bunların yenilik ve uygulama sürecindeki ilgili aşamalarla karşılaştırılmasını ve AB'nin temel politika hedeflerine ulaşılmasına katkısının değerlendirilmesini talep etmektedir. 

3. TEK PAZAR’A YENİDEN BAĞLANILMASI

Orgalim’e göre Tek Pazar, Avrupa'nın uzun vadeli endüstriyel rekabet gücünü ve net sıfır dönüşümünü güvence altına alma yarışındaki en büyük varlığıdır; ancak yalnızca Avrupa Birliği, iç pazarın artan parçalanmasını tersine çevirip onu güçlendirme ve derinleştirme konusunda yeniden kararlılık gösterirse.2 Temel öncelikler şunlardır:
  • Halen mevcut olan iç pazar engellerinin kaldırılmasına yönelik çabaların iki katına çıkarılması.
  • Ürün mevzuatının açıkça uygulanabilir olmasının ve Yeni Mevzuat Çerçevesi ilkeleriyle tutarlı olmasının sağlanması ve uygulanamaz zorunlu gerekliliklerin ele alınması.
  • Sadece uyumlu ürünlerin AB pazarında sunulmasını sağlamak ve AB içinde ve dışında bulunan ekonomik operatörler arasında adil rekabeti sağlamak için mevcut piyasa gözetim araçlarından tam olarak istifade edilmesi.
  • Tek pazarda uygunluğu desteklemenin en etkili aracı olarak Avrupa standardizasyon sisteminin korunması ve güçlendirilmesi ile uyumlu standartların zamanında tesliminin sağlanması. 
2 Tek Pazarın yeniden tesisi için bir yol haritası
 

4. DİJİTAL MEVZUATIN İMALAT SANAYİİ İÇİN İŞLER HALE GETİRİLMESİ

AB dijital politikalarının, Avrupa'nın imalattaki dinamizmini engellememesi için imalat sanayiin özel gereksinimlerini ele alması gerekir. Bunu sağlamak için Orgalim’in önerileri aşağıdaki gibidir:
  • Özellikle Veri Yasası'nın uygulanmasında ve Sürdürülebilir Ürünler için Ekotasarım Yönetmeliği kapsamında dijital ürün pasaportuna ilişkin eylemlerde, şirketlerin iş açısından kritik verilerinin, fikri mülkiyet haklarının ve ticari sırlarının korunması.
  • Mevcut dijital ürün pasaportu çözümleri ve standartlarıyla ve endüstriyel ürünler ve imalat süreçleri için imalat veri alanları ve dijital ikizlerle ilgili endüstri odaklı girişimlerin desteklenmesi.
  • Siber güvenlik kuralları için etkili yönetişimin sağlanması, örneğin siber güvenlik olaylarının bildiriminin kolaylaştırılması ve Siber Dayanıklılık Yasası, NIS 2 direktifi ve Radyo Ekipmanı Direktif'leri arasındaki çakışmaların sarihleştirilmesi.
  • Üye Devletler tarafından, Yapay Zeka Yasası'nda zorunlu kılındığı şekilde, Yapay Zeka düzenleyici deneme alanlarının hızla kurulması.

 5. TİCARET ENGELLERİNİN KALDIRILMASI

Açık bir ticaret politikasının sürdürülmesi, Avrupa'nın yüksek teknoloji imalat şirketlerinin daha fazla dayanıklılık için tedarik zincirlerini çeşitlendirmelerine, rekabet güçlerini korumalarına ve yeni büyüme pazarlarının kilidini açmalarına yardımcı olmak için önemlidir. Orgalim’in kritik gördüğü eylemler şunlardır:
  • Mercosur ve Meksika ile serbest ticaret anlaşmalarının hızla onaylanması.
  • Hindistan, Endonezya, Tayland, Filipinler ve Avustralya gibi ülkelerle devam eden diğer STA müzakerelerinin hızla sonuçlandırılması.
  • ABD, İngiltere ve Güney Kore ile uygunluk değerlendirmelerine ilişkin anlaşmalar imzalanması ve dünya çapında seçili ticaret ortaklarıyla tarife dışı engelleri ortadan kaldırmak için dijital ticaret anlaşmaları gibi diğer türdeki 'mini anlaşmaların' kullanımının artırılması.
  • Karşılıklı olarak faydalı ticaret anlaşmalarının tamamlanması üzerine yakın ticaret ortaklarına tek pazara tam erişim hakkı tanınması; İsviçre, İngiltere ve Türkiye gibi yakın ortak ülkelere öncelik verilmesi.
  • AB ortaklarıyla ticari ilişkilerde rekabetçi fiyatlarla güvenilir hammadde tedarikine erişime öncelik verilmesi.

 6. REKABETÇİ VE GÜVENLİ BİR ENERJİ TEDARİĞİNİN SAĞLANMASI

Avrupa'nın geniş ölçekli elektrifikasyonu, karbon nötr enerji kapasitesinin ve daha akıllı, daha esnek enerji sistemlerinin çok daha hızlı ölçeklenmesini sağlamak ve ayrıca endüstri, ulaşım ve binalarda muazzam enerji verimliliği tasarruflarının kilidini açmak için önemlidir. Bunu başarmak için Orgalim’in önemli gördüğü başlıklar şu şekildedir: 
  • Yaklaşan AB Elektrifikasyon Eylem Planı'nın, karbon nötr elektrik üretimine yatırımı artırmaya, şebekenin esnekliğini ve sağlamlığını ve arz güvenliğini geliştirmeye ve elektrik fiyatlarını daha rekabetçi ve öngörülebilir hale getirmeye yönelik önlemleri içermesinin sağlanması.
  • Yaklaşan iklim mevzuatının merkezinde yer alan ‘önce enerji verimliliği’ ilkesinin uygulanması ve korunması.
  • AB'nin iç elektrik pazarına yönelik uyumlu bir yaklaşımın sürdürülmesi ve İsviçre ve İngiltere gibi ülkelerin entegrasyonunun devamlılığının sağlanması.
  • Power-to-X teknolojilerine yatırım yapılması ve ilgili altyapının kurulması.
  • Üye Devletler için en uygun maliyetli karbonsuzlaştırma yollarını geliştirmek amacıyla sektör entegrasyonuna öncelik verilmesi. 
Orgalim’in Politika Gündemine linkten ulaşabilirsiniz:
https://orgalim.shorthandstories.com/deliveringnetzero/index.html